Belka
Piątek, 26 Kwietnia 2024   imieniny: Maria, Marcelina, Marzena
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Nowość w Rozkładzie Jazdy Muzeum Kolejnictwa na Śląsku

Data publikacji: 2019-01-09, Data modyfikacji: 2019-01-10
A A AWydrukDrukuj  
 
Nowością w Rozkładzie Jazdy Muzeum Kolejnictwa są prezentacje i przejażdżki 60-letnią zabytkową drezyną M20. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się niesamowitą historią samochodu osobowego Warszawa, który pełnił służbę również na kolei od 1956 roku, kiedy powstał pierwszy prototyp  drezyny osobowej M20. Dokumentację przebudowy samochodu na drezynę opracowało Biuro Konstrukcyjno – Technologiczne Sprzętu Budownictwa Miejskiego w Warszawie w październiku 1955 roku. Produkcja drezyn M20 była prowadzona w Kolejowych Zakładach Naprawczych Skalmierzyce. Przebudowa Samochodu Warszawa na drezynę M20 odbywała się przez cały okres produkcji samochodów przez FSO. Przebudowywane były kolejne typy samochodów produkowanych w fabryce na Żeraniu. Podstawowymi elementami przebudowy były: zabudowa pod podłogą samochodu w środku ciężkości podnośnika obrotnicy, który umożliwiał zmiany kierunku jazdy drezyny, blokada układu kierowniczego, wymianę kół gumowych na koła kolejowe oraz inne pomniejsze zmiany. Wszystkie te zmiany konstrukcyjne umożliwiały to, że samochód na przemian mógł jeździć po torach lub drodze, w zależności od potrzeb. Jednym z ciekawszych elementów drezyny to koła. Dzięki temu, że rozstaw kół samochodu był prawie taki sam jak rozstaw szyn w torze wystarczyła zmiana kół na kolejowe. Koła te były zbudowane ze staliwnej obręczy i piasty pomiędzy, którymi były umieszczone dębowe klepki. Drugim ciekawym elementem to podnośnik obrotnica, która przydawała się przy zmianie kierunku jazdy. Kierowca po wyjściu z drezyny korbą od ręcznego rozruchu silnika umieszczał w specjalnym gnieździe w podnośniku, po przez pokręcanie korbą podnosił drezynę ponad główki szyn po czym obracał o 180 stopni i z powrotem opuszczał obróconą drezyną na tor.  O tych wszystkich ciekawostkach dowiedzą się Państwo podczas prezentacji, w trackie której będzie możliwość odbycia indywidualnej przejażdżki ( cenie 30 pln /osoba, 120 zł – komplet). Zapraszamy serdecznie!

Pełna treść wiadomości na: muzeumtechniki.pl/?p=4857
muzeumtechniki.pl, Źródło artykułu: muzeumtechniki.pl
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 

Powiat świdnicki – powiat  w południowo-zachodniej części województwa dolnośląskiego z siedzibą w Świdnicy. W skład powiatu wchodzą gminy: Świdnica, Świebodzice, Jaworzyna Śląska, Strzegom, Żarów, Dobromierz i Marcinowice, zajmując powierzchnię 742,89 km².

Do zabytków powiatu wliczają się: kościół Pokoju z 1657r. w Świdnicy, cerkiew św. Mikołaja Cudotwórcy z 1905 r. wzniesiona w stylu neoromańsko-bizantyjskim, zaś w Świebodzicach  kościół św. Mikołaja z XIII w., kościół ewangelicki Piotra i Pawła, mauzoleum rodziny von Kramst z 1880 r., klasycystyczny ratusz miejski z 1781 r., fragmenty murów obronnych oraz budynki w zespole zamku Książ ( dom „szwajcarski” I, dom „szwajcarski” II, brama wjazdowa na teren zespołu).

Atrakcię przyrodniczą stanowi fragment rezerwatu przyrody Przełomy pod Książem oraz liczne parki miejskie.


Od kwietnia 2004 roku na terenie powiatu istnieje podstrefa Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest Park”, gdzie swoje oddziały mają między innymi: „Electrolux”, Colgate-Palmolive, „Klingenburg International” Sp. z o.o.czy SONEL S.A. W Świdnicy działa się także fabryka wagonów koncernu Greenbrier.

Przez powiat przebiega droga krajowa DK 35. Świebodzice posiadają także własne lądowisko z pasem startowym na terenie którego planowana jest budowa lotniska Sudeckiego.

 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola